prot
26-08-2014

Relacja z III Promocyjnego Rajdu Rowerowego Podlaskim Szlakiem Bocianim

W piątek 22 sierpnia 2014 r. odbył się Promocyjny Rajd Rowerowy Podlaskim Szlakiem Bocianim. Była to już trzecia edycja rajdu zorganizowana przez Podlaską Regionalną Organizację Turystyczną oraz zrealizowana przy wsparciu finansowym Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego
w Białymstoku

W Rajdzie udział wzięli dziennikarze, fotograficy, przedstawiciele stowarzyszeń i urzędów, członkowie klubów rowerowych, a także osoby prywatne. Bez względu na wiek czy zajmowane stanowisko wszyscy uczestnicy to wielbiciele przyrody i dwóch kółek.

Punktem startowym Rajdu był neogotycki kościół pw. Matki Boskiej Anielskiej w Lipsku, skąd wyruszyliśmy na pierwszy i najdłuższy, bo aż 21 kilometrowy, odcinek Rajdu. Mijając po drodze monument upamiętniający wyruszenie z tamtejszych terenów oddziału majora Henryka Dobrzańskiego – Hubala skierowaliśmy się na teren Puszczy Augustowskiej, gdzie wjechaliśmy na Podlaski Szlak Bociani.

Pierwszym przystankiem naszej rowerowej trasy była wieś Krasnybór, gdzie dzięki uprzejmości księdza proboszcza zwiedziliśmy kościół pw. Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny, poznaliśmy jego niezwykłą historię oraz zobaczyliśmy słynący łaskami, „niedający się kopiować” obraz olejny Matki Boskiej Różańcowej z XVII wieku. Po wizycie w kościele udaliśmy się na pobliski cmentarz gdzie przy tablicy upamiętniającej ofiary obławy lipcowej z1945 r. usłyszeliśmy trudną historię tamtejszych terenów. Mieliśmy również okazję podziwiać, własnoręcznie zaprojektowany i odlany przez hrabiego Karola Brzostowskiego, wspaniały nagrobek Wiktorii Rymaszewskiej oraz zabytkowe żeliwne krzyże wykonane w hucie hrabiego Brzostowskiego.

W Sztabinie, miejscu kolejnego postoju, mieliśmy okazję zapoznać się z niezwykłymi historiami związanymi z życiem hrabiego Karola Brzostowskiego oraz z Rzeczpospolitą Sztabińską. Ciekawostką znajdującą się również w Sztabinie są pozostawione w murach tamtejszego kościoła pociski, tkwiące
w nich od czasów II wojny światowej

Ruszając w dalszą drogę przejechaliśmy przez wieś Jaminy, gdzie zatrzymaliśmy się przy miejscu pamięci narodowej na miejscowym cmentarzu. Kolejną odwiedzoną miejscowością była wieś Mogilnice słynąca
z drewnianych suszarni tytoniu, którego uprawy mijaliśmy przemierzając trasę Rajdu

Po przejechaniu łącznie ok 50 km dojechaliśmy do Dębowa, gdzie zwiedziliśmy śluzę Kanału Augustowskiego z XIX wieku, poznaliśmy jej historię, a także mieliśmy okazję ręcznie otworzyć
i zamknąć wrota śluzowe
. W Dębowie na uczestników Rajdu czekała dodatkowa atrakcja zapewniona przez Ośrodek Wypoczynkowy „Biebrza” – spływ tratwami rzeką Biebrzą. Spływ dostarczył nam niezapomnianych wspomnień i widoków. Ta dłuższa chwila zasłużonego odpoczynku dała nam niepowtarzalną okazję do podziwiania Biebrzy oraz pozwoliła rozmarzyć się Paniom o opalaniu na dachu tratwy, a Panom
o znakomitych możliwościach wędkowania i biesiadowania, jakie zapewnia spływ tratwą. Po zejściu z tratw wielu uczestników miało chęć na koleiny spływ, wobec czego prowadzący Ośrodek Wypoczynkowy „Biebrza” zapewnili, że są w stanie zapewnić biebrzańskie atrakcje wszystkim zgłaszającym się do nich osobom.

Następny odcinek rowerowej trasy zaprowadził nas w okolice mostu przy wsi Dolistowo Stare. W tym miejscu wysłuchaliśmy historii o rotmistrzu Wiktorze Moczulskim oraz ujrzeliśmy, znane tylko miejscowym, miejsce gdzie poległ od kuli nieprzyjaciela podczas kampanii wrześniowej 1939 r. Tam również mieliśmy okazję usłyszeć opowieści o dawnym i dzisiejszym życiu mieszkańców tego terenu, które nierozerwalnie łączy się z Biebrzą. A podczas całego Rajdu usłyszeliśmy niezliczoną ilość, nie tylko przyrodniczych, ciekawostek związanych z Biebrzą znanych jedynie „biebrzniętym”.

Trochę zmęczeni, ale zadowoleni ruszyliśmy w ostatni odcinek Rajdu – do Gospodarstwa Agroturystycznego „Dolina Biebrzy” we Wroceniu. W tym przepięknym gospodarstwie mogliśmy odpocząć nad brzegiem Biebrzy i kolejny raz podziwiać jej niepowtarzalny urok. Po krótkiej chwili gospodarze zaprosili nas na obiad, którym zakończyliśmy III Promocyjny Rajd Rowerowy Podlaskim Szlakiem Bocianim
i udaliśmy się w drogę powrotną do Białegostoku.

Około godziny 19:30 dotarliśmy do Białegostoku, gdzie uczestnicy Rajdu pożegnali się z nadzieją i ogromną chęcią na udział w kolejnej edycji Promocyjnego Rajdu Rowerowego Podlaskim Szlakiem Bocianim.

Więcej informacji o szlaku na stronie: www.podlaskiszlakbociani.pl

Kontakt do w/w miejsc:

1. Jadwiga Siebiedzińska, ul. Polna 50, 16-310 Sztabin, tel. +48 (087) 641-21-79, tel. kom. 0-603-225-100;
    www.biebrza-turystyka.pl
  2. Joanna i Robert Dembowscy, Wroceń 44, 19-110 Goniądz, tel.+48 (85) 738 39 26, tel. kom. 603 078 051 lub 691 540 162;

Poniższe zdjęcia zamieszczono dzięki uprzejmości uczestników Rajdu.

Link do fotografii Pana Andrzeja Dunaja zdajduje się TUTAJ.

AKTUALNOŚCI O REGIONIE ODKRYJ PODLASKIE WYDARZENIA

Partnerzy:

© copyright Podlaska Regionalna Organizacja Turystyczna 2016.